Według Eda Dienera i Roberta Biswais Dienera, wieloletnich badaczy psychologii pozytywnej i autorów książki “Szczęście, Odkrywanie bogactwa psychicznego” istnieje 6 głównych elementów pozytywnych organizacji. Jakie to elementy?
6 elementów pozytywnych organizacji
1. Możliwość sprawowanie osobistej kontroli
Samodzielność w pracy jest niezwykle ważna dla pracowników. Dzięki sprawowaniu kontroli nad swoją pracą możemy w pewnym stopniu decydować o sposobach rozwiązania problemów, wykorzystania możliwości i planowania zadań. Dzięki takiej elastyczności praca wydaje się mniej rutynowa i bardziej satysfakcjonująca. Pracownicy, którzy mają większe poczucie samosterowności, wolności i kontroli wykazują większe zaangażowanie od tych, którzy jedynie wykonują polecenia przełożonych.
2. Rozmaitość zadań
Wyobraź sobie 2 pracowników. Pierwszy pracuje w firmie przetwórstwa pomidorów, stoi przy taśmie produkcyjnej i odrywa gałązki i liście od warzyw. Trudno sobie chyba wyobrazić bardziej nudną pracę. Porównajmy tę pracę chociażby z pracą nauczyciela uczącego geografii, która jest jednocześnie jego pasją. Codziennie odkrywa nowe tajniki geografii przez uczniami na różnych poziomach nauczania, sprawdza też zadania domowe, przygotowuje testy i sprawdziany, organizuje wycieczki krajoznawcze, aby pokazać geografię w terenie. Pomimo, iż w jego pracy jest także sporo rutyny to jednak ma możliwość wykonywania rozmaitych czynności w ramach swojej pracy.
W każdej pracy można zwiększać rozmaitość wykonywanych zadań. To pobudza kreatywność, zaangażowanie oraz zadowolenie w wykonywanego zajęcia. Jedną z takich metod jest job crafting, który umożliwia nie tylko poszerzanie i kształtowanie zadań w pracy, ale nadaje naszej pracy także dodatkowy sens.
3. Wspierający przełożeni
Apodyktyczny, negatywny i pełen uprzedzeń szef może odebrać swoim podwładnym całą przyjemność pracy. Każdy zna takich szefów z własnego doświadczenia, albo z opowieści.
Pozytywny lider nie tylko wspiera pracowników w realizowaniu celów, ale poprzez odpowiednie narzędzia komunikacji i motywacji przyczynia się do wzrostu ich dobrostanu psychicznego. Pozytywni liderzy są przystępni, okazują swoim pracownikom zainteresowanie i wsparcie, zachęcają do rozwoju. Nie zwlekają chwaleniem swoich pracowników za dobrze wykonane zadania, ale co pewien czas przekazują im również informacje zwrotne dotyczące obszarów w których mogą się poprawić. Pozytywni szefowie dbają o nieustanny rozwój swoich pracowników i chętnie zapewniają im narzędzia oraz szkolenia które pomagają im pracować coraz lepiej. Przełożeni, którzy dbają o swoich pracowników oraz udzielają wartościowych informacji zwrotnych są jednymi z najcenniejszych zasobów, jakim może dysponować przedsiębiorstwo.
4.Poważanie i wysoki status
Zajęcia i miejsca pracy, które zapewniają ludziom poważanie i status są źródłem poczucia dumy. To dlatego praca sędziego, lekarza czy prezesa firmy wydaje się tak atrakcyjna. Taka praca podnosi naszą samoocenę, ponieważ cieszy się powszechnym szacunkiem. Jednak w pozytywnych organizacjach poważanie jest rozszerzane na wszystkie stanowiska, nawet te o najniższym statusie. Jeśli klienci i managerowie traktują Cię dobrze to masz poczucie, że twoja praca jest wartościowa. W pozytywnych organizacjach możliwość zdobycia szacunku i wysokiego statusu stanowi integralną część wszystkich rodzajów pracy i stanowisk.
5. Dobra płaca i dodatkowe świadczenia
Pozytywne organizacje wypłacają swoim pracownikom przyzwoite pensje. Ludzie powinni otrzymywać godziwe wynagrodzenie obejmujące także świadczenia dodatkowe. Im więcej takich świadczeń (benefitów) otrzymują pracownicy tym więcej swojej pensji mogą przeznaczyć na inne wydatki. Jednak czy płaca i pensja to główne motywatory?
Prawda jest taka, że chociaż wszyscy chcą otrzymywać wysokie wynagrodzenie i wolą zarabiać więcej niż mniej to sama pensja i benefity nie zapewnią firmie szczęśliwych pracowników. Wielu pracownikom ( w tym szczególnie na średnich i wyższych stanowiskach oraz osobom z pokolenia Y i Z) zależy na tym, aby ich praca była sensowna, wartościowa i interesująca. Chcesz pomóc pracownikom odnaleźć sens w pracy? Zapraszam do lektury artykułu „Jak odnaleźć sens w pracy?”
6. Jasne wymagania oraz informacje dotyczące tego jak je spełnić
Jasne oczekiwania oraz wyczerpująca wiedza na temat jak je spełnić są czymś czego wszyscy potrzebujemy. Jasne opisy stanowisk, sensowne szkolenia i zrozumiałe mierniki sukcesu to jedne z wyróżników pozytywnej organizacji.
Chcesz budować Pozytywną Organizację? Przeczytaj koniecznie mój wpis „Pracoszczęście – nowy sposób mierzenia sukcesu firm„.
Zobacz także mój program dla firm JOLLY WORK, który jest kompleksowym programem wellbeingowym w zakresie dobrostanu emocjonalnego i mentalnego.
Cześć! Witaj w podróży po własne szczęście
Nazywam się Ewa Chojecka i jestem Trenerką Psychologii Pozytywnej i Chief Happiness Officerem.
Prowadzę szkolenia, warsztaty i programy edukacyjne pomagające podnieść poziom dobrostanu i szczęścia na co dzień, zarówno w życiu jak i w pracy.
Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.
0 komentarzy