Schemat jednominutowej pochwały:
Jak chwalić, aby wywrzeć największy efekt?
- Chwal na bieżąco, tu i teraz, dokładnie wtedy kiedy odczuwasz pozytywne emocje (pochwały wyrażane od razu wywierają na ludzi największy efekt).
- Chwal konkretnie – w oparciu o fakty. Zawrzyj opis wydarzeń/sytuacji/ faktu i Twoją pozytywną reakcję na to wydarzenie. W pochwałę mało konkretną i zbyt ogólną trudno jest uwierzyć.
- W swoich pochwałach bądź szczery – chwal to co rzeczywiście wzbudza w Tobie pozytywne uczucia (komunikat “Ja”)
- Pamiętaj o czystych intencjach – bądź bezinteresowny, nie oczekuj więcej w przyszłości. Pochwała nie powinna być zamierzoną manipulacją, gdyż intencje chwalącego są na ogół wyczuwalne. Zrezygnuj z komentarzy w stylu “Mam nadzieje od tej pory każdy twój raport będzie coraz lepszy!”, gdyż takie stwierdzenia wywołują presję i znika wtedy efekt pochwały. Pochwała, która kończy się stawianiem wymagań demotywuje i przestaje być nagrodą. Również powiedzenie „jest dobrze, ale mogło by być jeszcze lepiej” jest formą krytyki, a nie pochwałą.
Te sformułowania pomogą Ci w wyrażeniu pochwały
Podoba mi się….
Zachwyciło mnie…
Jestem dumny…
Jestem zadowolony….
Cieszę się….
Sprawiło mi wielką przyjemność….
Jestem zachwycony….
Podziwiam…
Jestem wdzięczny…
Uwielbiam…
Rozbawiło mnie…
Zwróciłem uwagę…..
Imponuje mi…
Małe wyzwanie na dziś:
Jako Chief Happiness Officer, Trenerka Psychologii Pozytywnej i gorąca orędowniczka idei „pracoszczęścia” pomagam zadbać o emocjonalny wellness i psychiczny wellbeing pracowników, podnieść poziom szczęścia w pracy, zwiększyć kreatywność i innowacyjność zespołów oraz zapobiec wypaleniu i rotacji pracowników.
Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.
Prowadzę szkolenia i programy edukacyjne obejmujące najlepsze praktyki z dziedziny psychologii pozytywnej, filozofii szczęścia i mindfullness.
Współpracuję z firmami, którym bliski jest człowiek. Gorąco wierzę bowiem w to, że prosperująca organizacja zaczyna się od troski o ludzi, którzy ją budują.
0 komentarzy