1-Minutowa pochwała
 
Czy wiesz, że badania naukowców z Japanese National Institute for Physiological Sciences pokazują, że na chwalenie mózg reaguje tak samo jak na wiadomość o podwyżce ? (Izuma, Saito & Sadato, 2008)
 
Pochwały przydają się nie tylko w pracy. Są doskonałym narzędziem pozytywnego wzmacniania ludzi w każdych okolicznościach. Pomagają nam budować pozytywne relacje, a także wydobywać z innych to co jest w nich najlepsze.
 
Chcesz być Mistrzem / Mistrzynią pochwał?
Zastosuj poniższy schemat
 

 

Schemat jednominutowej pochwały:

1️⃣ “Przyłap” osobę na robieniu czegoś dobrze
2️⃣ Doceniaj konkretny fakt np.
👉Świetny raport, bardzo interesujące wnioski, które z pewnością przyczynią się do znacznej optymalizacji naszych kosztów!, zamiast “Jesteś super”
👉Bardzo mi się podoba to zdjęcie, które zrobiłeś – jest po prostu mistrzowskie! Wygląda jak zdjęcie profesjonalnego fotografa
3️⃣ Powiedz jak się czujesz, jakie emocje wywołuje w Tobie ten fakt, jakie to ma dla Ciebie znaczenie, co wnosi do Twojego życia, dla zespołu, firmy
👉Jestem pod wrażeniem Twojej pracy, jestem z Ciebie dumny!
👉Naprawdę podziwiam Cię za twoje umiejętności fotograficzne
 

 

 

Jak chwalić, aby wywrzeć największy efekt?

  • Chwal na bieżąco, tu i teraz, dokładnie wtedy kiedy odczuwasz pozytywne emocje (pochwały wyrażane od razu wywierają na ludzi największy efekt).
  • Chwal konkretnie – w oparciu o fakty. Zawrzyj opis wydarzeń/sytuacji/ faktu i Twoją pozytywną reakcję na to wydarzenie. W pochwałę mało konkretną  i zbyt ogólną trudno jest uwierzyć.
  • W swoich pochwałach bądź szczery – chwal to co rzeczywiście wzbudza w Tobie pozytywne uczucia (komunikat “Ja”)
  • Pamiętaj o czystych intencjach – bądź bezinteresowny, nie oczekuj więcej w przyszłości. Pochwała nie powinna być zamierzoną manipulacją, gdyż intencje chwalącego są na ogół wyczuwalne. Zrezygnuj z komentarzy w stylu “Mam nadzieje od tej pory każdy twój raport będzie coraz lepszy!”, gdyż takie stwierdzenia wywołują presję i znika wtedy efekt pochwały. Pochwała, która kończy się stawianiem wymagań demotywuje i przestaje być nagrodą. Również powiedzenie „jest dobrze, ale mogło by być jeszcze lepiej” jest formą krytyki, a nie pochwałą.

 

Te sformułowania pomogą Ci w wyrażeniu pochwały

1 minutowa pochwała

Podoba mi się….

Zachwyciło mnie…

Jestem dumny…

Jestem zadowolony….

Cieszę się….

Sprawiło mi wielką przyjemność….

Jestem zachwycony….

Podziwiam…

Jestem wdzięczny…

Uwielbiam…

Rozbawiło mnie…

Zwróciłem uwagę…..

Imponuje mi…

 
 
 
 

Małe wyzwanie na dziś:

1. Przyłap kogoś na robieniu czegoś dobrze
2. Wyraź 1-minutową pochwałę
3. Obserwuj zarówno Twoje uczucia jak i uczucia i zachowania chwalonego😍😍😍
 
 
Powodzenia!
 
 
 
Ewa Chojecka Pracownia Życia 1

Jako Chief Happiness Officer, Trenerka Psychologii Pozytywnej i gorąca orędowniczka idei „pracoszczęścia” pomagam zadbać o emocjonalny wellness i psychiczny wellbeing pracowników, podnieść poziom szczęścia w pracy, zwiększyć kreatywność i innowacyjność zespołów oraz zapobiec wypaleniu i rotacji pracowników.

Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz  „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.

Prowadzę szkolenia i programy edukacyjne obejmujące najlepsze praktyki z dziedziny psychologii pozytywnej, filozofii szczęścia i mindfullness.

Współpracuję z firmami, którym bliski jest człowiek. Gorąco wierzę bowiem w to, że prosperująca organizacja zaczyna się od troski o ludzi, którzy ją budują.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zapisz się do newslettera i pobierz prezent ?
?5 praktyk, które natychmiast podniosą Twój poziom szczęścia?

.