lista emocji

Lista emocji

Rozpoznawanie emocji

Rozpoznawanie i nazywanie naszych emocji to podstawowy krok w skutecznym ich rozbrajaniu i oswajaniu. Podobnie jak lekarz musi zdiagnozować chorobę przed jej leczeniem, tak my musimy zidentyfikować konkretne emocje, które przeżywamy, zanim będziemy mogli je konstruktywnie rozwiązać. Uświadamiając sobie, co dzieje się w nas, dajemy sobie moc do podejmowania świadomych decyzji o tym, jak reagować. Czy to gniew, smutek, zazdrość czy jakiekolwiek inne skomplikowane uczucie, nadanie mu nazwy jest jak włączenie światła w ciemnym pokoju. Demistyfikuje to emocję i dostarcza jasności, która jest niezbędna do określenia najlepszego sposobu działania. Jest to proaktywne podejście, które zaczyna się od introspekcji, a ta samowiedza jest kluczem do nawigacji po wyzwaniach naszego wewnętrznego krajobrazu emocjonalnego.

Czasami nie radzimy sobie z własnymi uczuciami właśnie dlatego, że nie jesteśmy świadomi tego, co się z nami dzieje. Dopiero nazywanie i etykietowanie emocji pomaga nam lepiej je zrozumieć i „rozplątać”.

 

 

Różne listy emocji

Rozpoznawanie i nazywanie emocji w codziennym życiu wymaga praktyki, ale można wdrożyć pewne strategie i narzędzia, które ułatwią ten proces. Narzędziem, które pomoże rozpoznawać i nazywać emocje są listy emocji.

Istnieją różne listy emocji dostępne online, które możesz wydrukować lub mieć pod ręką w formie cyfrowej. Kiedy masz trudność z określeniem, jak się czujesz, możesz sięgnąć po taką listę, aby pomóc sobie w nazwaniu emocji.

Oto lista emocji, która może Ci pomóc w ćwiczeniu rozpoznawania swoich uczuć:

Zauważ, iż podziałów emocji jest wiele. Nie musisz się przywiązywać do żadnego z nich. Są one jedynie przykładowe i poglądowe i nie są wyczerpujące. W zależności od sytuacji i osoby możesz doświadczać innych emocji lub ich kombinacji. 

 

LISTA EMOCJI nr 1

Trudne emocje:

Smutek

Gniew

Lęk

Zazdrość

Poczucie winy

Wstyd

Frustracja

Bezradność

Niepewność

Rozczarowanie

Poczucie odrzucenia

Samotność

 

Pozytywne emocje:

Radość

Szczęście

Zadowolenie

Ekscytacja

Zachwyt

Duma

Wdzięczność

Zainspirowanie

Relaks

Miłość

Optymizm

Zafascynowanie

Empatia

Troska

Zrozumienie

Życzliwość

 

Neutralne/Mieszane emocje:

Ciekawość

Zaskoczenie

Refleksyjność

Znudzenie

Zastanowienie

Rozważność

Niezdecydowanie

Obojętność

Ambicja

Motywacja

Zdeterminowanie

Pragnienie

Lista emocji emocje przyjemne, nieprzyjemne i mieszane

 

 

LISTA EMOCJI nr 2

Można także przyjąć podział emocji na przyjemne oraz nieprzyjemne, a także wysokoenergetyczne (dodające nam energii) i niskoenergetyczne (odbierające nam energię. 

Łatwiej wtedy zrozumieć co się z nami dzieje oraz dlaczego czujemy się źle / dobrze lub mamy więcej siły lub też jesteśmy jej pozbawieni

emocje przyjemne i nieprzyjemne oraz wysoko i nisko energetyczne - LISTA

 

 

LISTA EMOCJI nr 3

Bardzo ciekawy podział emocji przedstawił David R. Hawkins w swojej książce „Technika uwalniania”. Nazwał on tę listę „Mapą świadomości”. Warto sobie uświadomić, iż energie poniżej poziomu 200 są  destrukcyjne. Dopiero od poziomu odwagi następuje przełom i przejście na poziom energii pozytywnej.

Mapa emocji - lista - David R, Hawkins

 

Koło emocji

Koło emocji to narzędzie wizualne, które pomaga w klasyfikacji i zrozumieniu różnych emocji. Zostało stworzone przez amerykańskiego psychologa Roberta Plutchika w 1980 roku i jest jednym z najbardziej znanych modeli klasyfikacji emocji.

Teoria emocji Plutchika (koło Plutchnika) przedstawia 8 podstawowych emocji, które są uważane za ewolucyjnie wykształcone i uniwersalne dla wszystkich ludzi. Te podstawowe emocje są to:

  • Radość
  • Zaufanie
  • Lęk
  • Zaskoczenie
  • Smutek
  • Niesmak / Odraza
  • Złość
  • Oczekiwanie / Przeczuwanie 

Koło emocji wg Roberta Plutchika

 

Koło emocji Plutchika opisuje relacje między różnymi emocjami. Wymiar pionowy reprezentuje intensywność, a warstwy poziome pokazują stopień podobieństwa. Każda z emocji ma swoje „przeciwieństwo” po przeciwnej stronie koła. Na przykład przeciwieństwem radości jest smutek, a przeciwieństwem gniewu jest lęk. Według Plutchika nie możemy doświadczać ich w tym samym momencie. Emocje w pustych przestrzeniach są mieszaniną dwóch podstawowych emocji występujących obok siebie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o Kole emocji zapraszam do lektury wpisu „Koło emocji„.

 

 

Jak można ćwiczyć rozpoznawanie i nazywanie emocji?

Poniżej przedstawiam Ci kilka sposobów na ćwiczenie rozpoznawania i nazywania emocji:

Sposób 1. Pytaj się kilka razy w ciągu dnia:  Jaką emocję czuję?

Potrzebna Ci będzie do tego pewna dawka wrażliwości na siebie oraz chwila koncentracji – odcinamy wtedy głowę i myśli , a koncentrujemy się na sercu, ciele i na uczuciu.

Jak się czujesz? WYbierz

 

Sposób 2. Prowadź dziennik emocji

Zacznij prowadzić dziennik, w którym codziennie zapisujesz swoje emocje. Może to być krótka notatka o tym, jak się czułeś w danym momencie dnia i co spowodowało twoją emocję. Z czasem zauważysz pewne wzorce i będziesz bardziej świadomy swoich emocjonalnych reakcji.

 

Sposób 3. Praktyka uważności (mindfulness)

Ćwiczenia uważności, takie jak medytacja, mogą pomóc w zwiększeniu świadomości własnych uczuć i myśli. Poświęć kilka minut dziennie na skupienie się na swoim oddechu i ciele oraz myślach, aby lepiej rozumieć co się dzieje wewnątrz Ciebie. Zadawaj sobie pytanie “Co ja teraz czuję”. Pozwól sobie poczuć wszystkie przepływające przez Ciebie uczucia. Nie zatrzymuj ich i nie łap się ich kurczowo. Pozwól im być i płynąć. Wkrótce przekonasz sie, że emocja nie zasilana energia wypala się sama.

 

Sposób 4. Rozmawiaj o emocjach.

Dziel się swoimi uczuciami z bliskimi. Jeśli jesteś smutna to nie odcinaj się od ludzi tylko powiedz „Jestem smutna, bo….”. Jeżeli ktoś Cię wkurzy to wyraź swoją opinię mówiąc „Jestem zła na Ciebie” zamiast rzucać wyzwiskami albo talerzami. Komunikowanie swoich emocji jest kolejną ważną umiejętnością, którą warto w sobie wypracować.  Jeżeli nie masz z kim porozmawiać idź do psychologa, który pomoże Ci w przepracowanie twoich emocji.

Pamiętaj, że rozpoznawanie i nazywanie emocji to proces, który wymaga czasu. Bądź dla siebie wyrozumiała/y i cierpliwa/y, a z czasem stanie się to dla Ciebie naturalne.

 

ZOSTAŃ MISTRZEM SWOICH EMOCJI I SWOJEGO ŻYCIA!

Czy wiesz, że przeciętny człowiek przebywa aż 70% czasu w emocjach negatywnych i tylko 30% w emocjach pozytywnych? Chcesz odwrócić te proporcje?

✨ Zapraszam Cię w piękną podróż do świata Emocji ✨

Inteligencja emocjonalna w praktyce” to praktyczny warsztat online, na którym ćwiczymy nazywanie, oswajanie i regulowanie emocji.

🎭 Pierwszy Filar: Identyfikacja Emocji

Na naszym warsztacie nauczysz się rozpoznawać emocje tak precyzyjnie, jak sommelier rozpoznaje nuty smakowe w winie! 🍷😃 Znając swoje emocje, zyskasz moc niesamowitą – zdolność świadomego kierowania swoim życiem!

🌩️ Filar Numer Dwa: Zarządzanie Trudnymi Emocjami

Złość, smutek, frustracja… kto ich nie zna? Na warsztacie szkoleniu przekształcisz te burzliwe emocje w spokojne fale, po których z gracją przepłyniesz przez każdą trudną sytuację! 🌊🧘

🌞 I na Deser: Generowanie Pozytywnych Emocji

Odkryj jak codziennie wstawać z radością i patrzeć na świat uśmiechem dostrzegając jego jasne strony!

Trening inteligencji emocjonalnej możesz zacząć już dziś!

Produkty, które mogą Cię zainteresować

Cześć! Witaj w podróży po własne szczęście

Nazywam się Ewa Chojecka i jestem Trenerką Psychologii Pozytywnej i Chief Happiness Officerem.

Prowadzę szkolenia, warsztaty i programy edukacyjne  pomagające podnieść poziom dobrostanu i szczęścia na co dzień, zarówno w życiu jak i w pracy.

Jestem zafascynowana podnoszeniem dobrostanu i jakości życia poprzez zwiększanie samoświadomości, wdrażanie technik psychologii pozytywnej, psychologii szczęścia, filozofii Tu i Teraz oraz mądrości Wschodu.

Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz  „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.

 

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *