planowanie wakacji a nasz dobrostan

Jak planowanie wakacji podwyższa nasz poziom szczęścia

Podróżni pod lupą naukowców

Badanie przeprowadzone w 2010 roku na grupie 1530 dorosłych Holendrów, opublikowane w czasopiśmie Applied Research in Quality of Life, wykazało, że osoby wybierające się na wakacje doświadczały najwyższego poziomu szczęścia w tygodniach i miesiącach poprzedzających wyjazd. Po powrocie z podróży poziom szczęścia spadał mniej więcej do tego samego poziomu, co u osób, które w ogóle nie wyjeżdżały. Wniosek? To właśnie oczekiwanie na wakacje jest tym, co skutecznie podsyca pozytywne emocje, a co za tym idzie uczucie szczęścia i dobrostanu. W istocie, prosty akt wyobrażania sobie przyszłego pozytywnego wydarzenia może wywołać poczucie radości i dobrego samopoczucia.

Z pewnością znasz to uczucie. Ten okres radosnego oczekiwania przed urlopem. Planujesz swoje doświadczenia wizualizując pozytywne chwile i emocje, które na Ciebie czekają.  Niezależnie od tego czy wybierasz się na egzotyczny Mauritius, czy na wycieczkę do Nepalu albo po prostu na weekend do Paryża lub w Bieszczady – samo planowanie i oczekiwanie podróży wypełnia cię radością. Badanie nie wykazało też żadnego związku pomiędzy długością wakacji a ogólnym szczęściem. W związku z tym, że wzrost poziomu szczęścia wynika z planowania i przewidywania wakacji, sama długość wyjazdu okazuje się już mniej istotna.

Inne badanie przeprowadzone przez Institute for Applied Positive Research w czasie pandemii również wykazało, że samo planowanie podróży może pomóc zwiększyć szczęście i złagodzić stres.

Według badania, 97 procent respondentów twierdziło, że planowanie podróży czyni ich szczęśliwszymi, a 82 procent stwierdziło, że czyni ich „umiarkowanie” lub „znacząco” szczęśliwszymi. Ponadto 71 procent twierdzi, że odczuwa większy poziom energii, gdy ma zaplanowaną podróż w ciągu najbliższych sześciu miesięcy.

badanie - podróżowanie a szczęście

A co po wakacjach?

Po zakończeniu wakacji szczęście większości badanych osób spadało do poziomu wyjściowego. Co zaskakujące, nawet ci podróżni, którzy opisali wycieczkę jako „relaksującą” nie wykazali dodatkowego skoku dobrostanu po zakończeniu podróży. „Nie byli szczęśliwsi niż ludzie, którzy nie byli na wakacjach” – powiedział Jeroen Nawijn, wykładowca i twórca badania, zajmujący się turystyką na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Bredzie w Holandii. Jednym z powodów, dla których wakacje nie zwiększają szczęścia po zakończeniu podróży, może mieć związek ze stresem związanym z powrotem do pracy. Dodatkowo, znika też także efekt oczekiwania, jakiego doświadczaliśmy przed urlopem.

Jedynymi urlopowiczami, którzy doświadczyli wzrostu szczęścia po podróży byli ci, którzy zgłosili, że czują się „bardzo zrelaksowani” na wakacjach. Wśród tych osób efekt wakacyjnego szczęścia utrzymywał się przez około dwa tygodnie po podróży, zanim powrócił do poziomu wyjściowego.

 

Więcej podróżowania. Mniej zakupów.

W przeciwieństwie do zakupów materialnych, które mają tendencję do wywoływania uczucia rywalizacji lub porównywania się, zakupy związane z doświadczeniem sprzyjają poczuciu dobrostanu.

 

 

przepis na szczęście. Więcej podrózowania, mniej zakupów

„Oczekiwanie na doświadczalny zakup – taki jak podróż – dostarcza nam wiele radości i satysfakcji” – mówi Amit Kumar, współautor badania Cornell z 2014 roku. „Ludzie czerpią większą przyjemność z zakupów doświadczalnych (w przeciwieństwie do materialnych), po części dlatego, że daje im to coś, o czym mogą rozmawiać i przeżywać wspólnie z innymi”. Mamy głęboką potrzebę utrzymywania więzi i relacji, a dzielenie się historiami o przeszłych podróżach lub pomysłami na przyszłe wyjazdy pozwala nam na kultywowanie pozytywnych interakcji społecznych. Dodatkowym czynnikiem wzmagającym szczęście jest samo dzielenie czasu na wakacjach z innymi ludźmi. Pozytywne emocje przeżywane w gronie przyjaznych i bliskich nam osób potęgują nasz dobrostan.

 

Jak planować wakacje, aby czuć więcej szczęścia?

Wakacje sprawiają, że ludzie są szczęśliwi. Tak, jest to prawda zarówno w odniesieniu do całego okresu planowania i oczekiwania, jak i samego pobytu na urlopie. Niestety efekt podwyższonego dobrostanu szybko spada po powrocie do domu. Wniosek jest prosty. Zaraz po powrocie z wakacji zaplanuj następny urlop😊

Kolejna praktyczna rada jest taka, aby podzielić swój całoroczny urlop na kilka mniejszych wyjazdów. Jeśli masz miesiąc wakacji możesz zaplanować 4 lub 5 wypadów w roku. Zwiększając ilość podróży zwiększasz efekt antycypacji. Zapobiegasz wtedy spadkowi dobrostanu po powrocie z urlopu, gdyż już planujesz koleje wakacje😊

W oczekiwaniu na kolejny wyjazd, zachęcam Cię do spędzenia czasu na wyobrażaniu sobie miejsc, w których będziesz i doświadczeń jakie przeżyjesz. Ciesz się procesem odkrywania historii i kultury miejsca docelowego – wyobraź sobie siebie leżącego pod palmą w hamaku na dziewiczej plaży, smakującego lokalne rarytasy w lokalne restauracji lub poznającego nową, fascynującą kulturę i ludzi. Twój dobrostan z pewnością podniesie się już teraz😊

Nazywam się Ewa Chojecka i jestem Trenerką Psychologii Pozytywnej i Chief Happiness Officerem.

Prowadzę szkolenia, warsztaty i programy edukacyjne  pomagające podnieść poziom dobrostanu i szczęścia na co dzień, zarówno w życiu jak i w pracy.

Jestem zafascynowana podnoszeniem dobrostanu i jakości życia poprzez zwiększanie samoświadomości, wdrażanie technik psychologii pozytywnej, psychologii szczęścia, filozofii Tu i Teraz oraz mądrości Wschodu.

Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz  „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.

 

 

 

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się do newslettera i pobierz prezent ?
?5 praktyk, które natychmiast podniosą Twój poziom szczęścia?

.