Wygląda na to, że wirtualna praca hybrydowa zostaną z nami na długo, jak nie na zawsze! Warto więc nauczyć się nowej komunikacji, nowej organizacji pracy i dbania o siebie w nowej rzeczywistości. Ten krótki poradnik ma Tobie w tym pomóc, zatem zaczynamy!
Omówmy tuta 4 podstawowe aspekty dobrostanu w pracy zdalnej:
- Komunikacja w pracy zdalnej
- Zarządzanie czasem
- Ergonomia pracy
- Dobrostan w pracy zdalnej
1. Komunikacja w pracy zdalnej
Zbudowanie nowych metod komunikacji oraz podwyższenie kompetencji w zakresie komunikacji staje się niezbędnym elementem efektywnie pracujących zespołów zdalnych. Przy wirtualnych metodach komunikacji warto zadbać o to, aby wszyscy czuli się widzialni, usłyszani, zrozumiani i docenieni.
Komunikacja tekstowa
Większa część komunikacji będzie odbywa się obecnie za pośrednictwem tekstu (e-mail, komunikatory), więc nie trudno o problemy we wzajemnym rozumieniu się. Dlatego warto przykładać dużą wagę do tego, żeby nasz komunikat był jasny, przyjazny i zrozumiały dla wszystkich. W ten sposób nikt nie będzie musiał planować spotkania albo męczyć nas wiadomościami na chacie, żeby zrozumieć nasz przekaz. W pracy zdalnej pisanie tak, żeby być zrozumianym jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Oto jak to zrobić:
KISS (Keep it short and simple)
Prostota i zwięzłość jest najlepsza metodą na dobrą komunikację tekstową. Szanuj czas swoich odbiorców. Żeby uniknąć odpowiedzi „TL; DR” (za długi; nie czytałem) zachowaj zwięzłość.
Bądź precyzyjny
Zanim zaczniesz pisać, zastanów się: „Jaka jest jedna rzecz, którą chcę, aby mój czytelnik wyniósł z mojej wiadomości?” lub „Jaka jest jedyna rzecz, którą chcę, aby potem zrobił?” Staraj się być precyzyjny (bez niepotrzebnych szczegółów) i zawrzyj wyraźne wezwanie do działania. „Proszę o Twoją opinię do 16:00 w piątek” jest lepsze niż „Czekamy na Twoją opinię”.
Najważniejsze na początku
Dziennikarze uczą nas: „to, co napisałeś na końcu, przestaw na początek” Wyeksponuj swój punkt widzenia od razu, zaczynając swój przekaz od najważniejszych rzeczy.
Formatuj tekst
Spraw, aby Twój dokument był łatwy do przyswojenia, dzieląc duże akapity na mniejsze i używając pogrubionych nagłówków i wypunktowań.
Używaj potocznego języka (nawet gdy rozmawiasz z ekspertami)
Krótkie, proste zdania są łatwiejsze i przyjemniejsze w odbiorze. Dlatego wielu znanych autorów, takich jak Hemingway, pisze na poziomie czytania piątej klasy. Zamiast próbować zaimponować czytelnikom swoją elokwencją oraz znajomością branżowych słów i skrótów postaw na prostotę komunikacji. Weź pod uwagę, że Twój odbiorca może nie znać skrótów i wyrażeń, których używasz.
Upewnij się, że to, co mówisz, jest zrozumiałe
Ludzie boją się wyjść na głupich, więc nie zawsze przyznają, że coś, co powiedziałeś, jest dla nich niejasne. Następnym razem, gdy powiesz: „W fazie 3 naszego PSO dla mapy drogowej na IV kwartał będziemy musieli wykorzystać nasze koło zamachowe OKR”, wyświadcz swoim słuchaczom przysługę, pytając:
- Czy to, co powiedziałem, miało sens?
- Czy wszyscy wiedzą, co mam na myśli przez koło zamachowe OKR?
- Jak mogę to lepiej wyjaśnić?
A jeśli to Ty czegoś nie rozumiesz, koniecznie się odezwij i poproś o wyjaśnienie. Twoi zdezorientowani koledzy Ci za to podziękują.
Używaj języka inteligentnego emocjonalnie
Proste pytanie typu: „Dlaczego podjąłeś taką decyzję?” zadane osobiście może mieć łagodny wydźwięk. Kiedy jednak zadamy je poprzez e-maila albo komunikator, gdzie nie widać naszej mimiki ani tonu głosu, może zabrzmieć agresywnie. Unikaj nieporozumień, pamiętając o doborze słów:
- Najpierw staraj się zrozumieć. Zanim przedstawisz swoją opinię lub rozwiązanie, upewnij się, że rozumiesz, co druga osoba próbuje powiedzieć. Pytania typu „Czy możesz powiedzieć więcej na ten temat?” i „Wygląda na to, że sugerujesz X. Zastanawiam się również nad Y. Co o tym myślisz?” to dobry początek.
- Zawsze zakładaj najlepsze intencje drugiej strony. Jeśli komunikat, który otrzymujesz nie podoba Ci się nie zakładaj, że nadawca chce Cię urazić. Postaraj się wyjaśnić sytuację. Rozważ bezpośrednią komunikację (spotkanie, rozmowa przez telefon), aby wyjaśnić problem.
- Bądź przyjazny. W komunikacji wirtualnej, kiedy nie widzimy się nawzajem, musimy bardziej się starać, aby nasze słowa były przyjazne i pełne zrozumienia. Podzielenie się swoimi przemyśleniami („Och, podoba mi się to!”) i upewnianie się, czy nasze komunikaty są właściwie odebrane („Fajne!”), może bardzo pomóc. Nie bój się emotikonek.
- Jeśli jesteś zły, niczego nie wysyłaj. Kiedy jesteś czymś zdenerwowany, trudno być obiektywnym. A reagowanie pod wpływem irytacji lub frustracji sprawia, że jesteś mniej przekonujący. Zanim wyślesz poirytowaną wiadomość, poczekaj, aż się uspokoisz.
Spotkania wirtualne a Twój dobrostan
Spotkania to jeden z głównych komunikacji i rozwijania projektów. To także jeden z głównych sposobów, w jaki marnujemy nasz cenny czas. Przy spotkaniach online bardzo łatwo można także zgubić subtelne szczegóły dotyczące komunikacji. Oto kilka dobrych praktyk w zakresie spotkań wirtualnych:
Bądź świadomy kiedy trzeba się spotkać, a kiedy nie
Najpierw zawsze próbuj rozwiązywać problemy za pośrednictwem poczty e-mail, dokumentów w chmurze, telefonu lub czatu przed odruchowym zaplanowaniem spotkania. „Szybkie spotkanie na Zoomie” nie zawsze jest najlepszym sposobem rozwiązania każdego problemu. Zbyt duża ilość spotkań natomiast obniża naszą koncentrację i produktywność. Oto jak się dowiedzieć, czy naprawdę potrzebujesz tego spotkania.
Umów się! – te kwestie wymagają spotkania:
- Decyzje typu “trudne do odwrócenia”: np. wybór kierunku produktu X vs. Y lub zatrudnienie nowego członka zespołu
- Złożone problemy, które wymagają dyskusji: jak zdefiniowanie naszej narracji korporacyjnej, opracowanie 6-miesięcznej mapy drogowej lub zmiana zakresu projektu, który jest już w toku
- Plan i refleksja: początek projektu i zadbanie, aby wszyscy byli poinformowani, lub krótkie omówienie tego, czego nauczyliśmy się przy ostatnim projekcie
- Tematy delikatne emocjonalnie: na przykład podzielenie się trudną opinią lub omawianie kwestii osobistych
Nie umawiaj się – te kwestie nie wymagają spotkania:
- Aktualizacje statusu: jeśli chcesz podzielić się tym, co dzieje się w projekcie i nie jest to pilne, wypróbuj chat lub e-mail ·
- Informowanie i dokumentacja projektów: zbieraj dokumenty projektów, schematy organizacyjne i specyfikacje produktów w konkretnym miejscu np w chmurze
Najpierw pomyśl – te spotkania MOGĄ wymagać spotkania:
- Zbieranie opinii. Zacznij od e-maila lub czatu. Jeśli nie możesz rozwiązać tego na piśmie, spróbuj zrobić to na spotkaniu
- Burza mózgów. Najpierw spróbuj przeprowadzić burzę mózgów za pomocą współdzielonych dokumentów Jeśli okaże się, że potrzebne jest osobiste spotkanie, pamiętaj, aby dokładnie je zaplanować.
- Happy hours, nieplanowane odwiedziny i pogaduszki z kolegami. Nieformalne spotkania nie dla wszystkich są produktywne, więc najpierw wybadaj grunt.
Remedium na “Zoom Fatigue”
Jak zorganizować dobre i produktywne spotkanie wirtualne
Jeśli Twój rodzaj spotkania znalazł się w kategorii „zaplanuj to!” , oto jak sprawić, czy Twoje spotkanie będzie efektywne.
Przed
- Zadbaj o odpowiednich uczestników: w spotkaniu powinny uczestniczyć tylko osoby wnoszące realną wartość do spotkania. Maksymalna ilość osób w przypadku efektywnych spotkań to 7, więc nie przesadzaj z ilością osób. Po spotkaniu możesz wysłać notatki ze spotkania do innych zainteresowanych.
- Wysyłaj dokumenty, które będą omawiane z wyprzedzeniem: w razie potrzeby zacznij od 5-minutowego czytania w ciszy, aby przejrzeć dokumenty na początku spotkania
W trakcie
- Wyznacz prowadzącego: kogoś, kto będzie pilnował porządku spotkania
- Wyznacz osobę robiącą notatki: kogoś, kto zrobi je zwięźle i po spotkaniu prześle je odpowiednim osobom
- Ustal cel spotkania: „do końca tego spotkania chcę osiągnąć X”
- Przedstaw kontekst i porządek spotkania: „ostatnim razem, gdy się spotkaliśmy, rozmawialiśmy o X. Dzisiaj jesteśmy tutaj, aby porozmawiać o Y. Jest to ważne ze względu na Z. Dzisiaj omówimy A, B i C”
- Bądź punktualny: postaraj się rozpocząć spotkanie z 5-minutowym zapasem i skończ je 5 minut przed czasem
- Skróć czas spotkania: czy naprawdę potrzebujesz godziny, czy wystarczy 25 minut? Pamiętaj: dyskusja będzie trwała tak długo, jak jej na to pozwolisz.
- Jeśli spotkanie jest dłuższe niż 60 minut zaproponuj, aby – jako standard – po godzinie robić 5 minutowe przerwy. Dzięki temu chwilę odpoczniecie, przejdźcie się i rozprostujcie kości. Teoretycznie zmiana niewielka, a w praktyce zobaczysz, jak dużo daje, oczyszcza głowę i doładowuje baterie.
- Dbaj o to, by wszystkie spotkania były inkluzywne – staraj się wywołać do wypowiedzi osoby, które milczą: jeśli kilka osób dominuje w rozmowie, powiedz: „Wiele słyszałem od kilku osób. Chciałbym usłyszeć różne perspektywy. Ania, wiem, że znasz ten temat. Czy zechciałabyś się podzielić swoją opinią?”
- Stwórz atmosferę, w której można się z czymś nie zgadzać (albo mylić): podkreśl swoją otwartość, mówiąc: „Po przejrzeniu dokumentów moja hipoteza brzmi: X. Chciałbym jednak poznać Wasz punkt widzenia”. Jeśli się nie zgadzasz, czy możesz się tym podzielić?”
- Co powiesz na walking meeting? Pracując zdalnie można praktykować jak nigdy! Jeżeli tylko uczestniczysz w spotkaniu jako słuchacz lub jest ono w formie luźnej dyskusji, to możesz przecież włączyć się przez telefon i uczestniczyć spacerując po parku, czy po ogrodzie. Pierwszy raz może być trochę dziwny, ale gwarantuję, że szybko się przyzwyczaisz… Co więcej – możesz zainspirować tym pomysłem innych!
- Zakończ spotkanie planem działania: powiedz, co należy teraz zrobić i kto ma wykonać dane zadanie
Kwestie techniczne
Zmęczenie spotkaniami wirtualnym to realny problem. Chociaż zazwyczaj chcemy, żeby odbywały się one przy włączonej kamerce, możesz ją wyłączyć lub poprosić o rozmowę telefoniczną, gdy potrzebujesz przerwy
- Wycisz się, gdy akurat się nie wypowiadasz
- Możesz wyłączyć widok siebie samego (badania udowodniły, iż widok siebie na ekranie rozprasza i pogarsza samopoczucie)
- Gdy tylko jest to możliwe, używaj połączenia przewodowego. Jest bardziej niezawodne niż połączenie przez Wi-Fi
- E-maile, dzwoniące telefony, powiadomienia na chacie i z kalendarza — upewnij się, że nic nie rozprasza Twojej uwagi podczas spotkania. Wyłącz powiadomienia o wiadomościach e-mail, czacie i kalendarzach oraz wycisz telefon.
Pamiętaj, aby nie planować zbyt wielu spotkań tego samego dnia. Warto zostawić sobie tzw “blank hours” na własną pracę głęboką. Utrzymuj także przerwy między spotkaniami – pozostaw sobie minimum 15 minut ( a najlepiej 30 minut) między spotkaniami.
2. Zarządzanie czasem w pracy zdalnej
W tej sekcji znajdziesz sposoby na zarządzanie swoim czasem w pracy zdalnej i hybrydowej, tak, aby on nie rządził Tobą, ale Ty nim.
Praca online w tym samym czasie
Badania pokazują, że wspólna praca w tych samych blokach czasowych może być szczególnie produktywna dla wirtualnych zespołów. Wszyscy wtedy wiedzą kiedy inni członkowie zespołu są online (w celu komunikacji i współpracy), a kiedy można poświęcić czas na samodzielne zadania i pracę własną.
Praca głęboka
Jednym z największych problemów i wyzwań pracy zdalnej jest zjawisko nazwane Digital i Zoom Fatigue, czyli przeciążenie spotkaniami wirtualnymi. Warto mu zapobiegać oraz powrócić do pierwotnego modelu pracy i komunikacji, którego podstawą jest praca własna tzw. „deep work”. Zarezerwuj codziennie czas na pracę głęboką. To czas kiedy absolutnie blokujesz się przez wpływem informacji z zewnątrz i poświęcasz tylko i wyłącznie na wykonanie jakiegoś zadania. Wyznaczenie minimum 50% czasu pracy na pracę w ciągu w ciągu dnia to dobra praktyka jeśli chcesz, aby twoja praca była efektywna.
Monotasking
Robienie jednej rzeczy na raz jest w dzisiejszym świecie bardzo niepopularne. Zapominamy jednak, że nasz mózg ma określoną “pojemność operacyjną” i może wykonać w danej chwili dobrze tylko jedną czynność. Ogromną wadą multitaskingu jest to, iż większość energii i czasu poświęcamy na przestawianie się z jednego tematu na drugi. W związku z tym marnujemy po prostu cenny czas i energię na bezproduktywny “switching”.
Koncentracja na jednej rzeczy pomoże Ci nie tylko efektywniej wykonać zadania, ale też uporasz się z nimi dużo szybciej. Zanim więc przejdziesz do kolejnego zadania upewnij się, że poprzednie zadanie zostało ukończone i zamknięte.
Ustal własny harmonogram pracy
Aby dowiedzieć się, jaki sposób pracy jest dla Ciebie najlepszy, zastanów się: kiedy jesteś najbardziej (i najmniej) produktywny? Jeśli rano jesteś pełen energii, spróbuj zaplanować na ten czas najważniejsze decyzje, dyskusje i planowanie. Jeśli w godzinach 14-16 masz spadek energii, spróbuj zaplanować na ten czas przerwę lub wykonuj rutynowe zadania, takie jak organizowanie skrzynki odbiorczej.
Praca bez rozpraszaczy = Krótsza praca
Pozamykaj też karty z memami, social mediami i artykułami do przeczytania – niepotrzebnie cię rozpraszają i wydłużają czas spędzony przy biurku. Wyłącz powiadomienia i wyskakujące okienka.Aby zadbać o lepsza koncentrację zablokuj powiadomienia w social mediach oraz komunikatorach. To umożliwi Ci lepsze skupienie na “tu i teraz”.
Ustal priorytety
Przy długiej liście zadań do wykonania może nas kusić, aby zająć się pierwszym mailem z naszej skrzynki odbiorczej z tytułem napisanym CAPS LOCKIEM. Zanim dasz się porwać zadaniu, chwilę się zastanów. Które zadania są najważniejsze w perspektywie czasu? Które nie? Które są pilne, a które mogą poczekać? Sugerujemy następujący plan:
Kalendarz
Spójrz na swój kalendarz w typowym tygodniu. Nad czym spędzasz większość czasu? Kiedy masz tendencję do przerywania lub robienia przerw? Ile czasu poświęcasz na zaplanowane zadania, a ile na reagowanie na powstałe problemy?
Zaplanuj swój harmonogram
Teraz, gdy już wiesz, na czym się skupić (a na czym nie), nadszedł czas, aby zaplanować swój tydzień.
W Twoim kalendarzu:
- Zarezerwuj czas na kreatywne i głębokie myślenie
- Zaplanuj spotkania dla ważnych projektów wymagających współpracy (nie zapomnij o godzinach współpracy)
- Zaplanuj ponownie wszelkie spotkania i zadania, które ze sobą kolidują
- Dodaj czas na lunch, przerwy, relax i czas dla siebie
3. Ergonomia pracy
Ergonomia pracy ma kluczowy wpływ na Twój dobrostan w pracy zdalnej. Zobacz jak kilkoma prostymi trikami można zdziałać cuda!
Wygodne miejsce do pracy
Warto wygospodarować stałe, wygodne i pełnoprawne miejsce do pracy. Praca na kanapie czy przy małym stoliku będzie nie tylko nieefektywna, ale też męcząca i niezdrowa. Najlepiej będzie, aby Twoje miejsce do pracy znalazło się w miejscu dobrze oświetlonym (przy oknie), a także mało uczęszczanym. Zadbaj o wygodne krzesło – to zdecydowanie podstawa ergonomii pracy. Fotel biurowy jest najlepszym rozwiązaniem.
Warto zmieniać pozycje pracy w ciągu dnia, wykorzystując do siedzenia na przykład piłkę czy też klęcznik. Unikaj spędzania całego dnia na kanapie lub w łóżku z laptopem na kolanach. Bardzo dobrym pomysłem są także biurka o regulowanym blacie, przy których można pracować zarówno w pozycji siedzącej jak i stojącej.
Spraw, aby Twoje miejsce pracy było dla Ciebie przyjazne i przyjemne. Lubisz kwiaty? Ustaw kilka w pobliżu. Masz miłe wspomnienia z wakacji? Powieś zdjęcia z Twoich ulubionych podróży. Ustaw w pobliżu wszystko co Cię inspiruje i motywuje – zdjęcia, obrazki, cytaty czy Twoje ulubione pamiątki, aby przestrzeń wokół Ciebie była miła dla oka i inspirująca.
Właściwe ustawienie ekranu a zmęczenie oczu
Nieodpowiednie ustawienie monitora ma największy wpływ na obciążenie odcinka szyjnego kręgosłupa. Górna krawędź monitora powinna być ustawiona na wysokości oczu lub nieznacznie poniżej (1-5 cm). Sam monitor powinien znajdować się w odległości ok. 1,5-2 przekątnych ekranu od oczu. Ekran ustaw prostopadle do kierunku patrzenia. Kiedy pracujemy z laptopem bez dodatkowego wyposażenia (tj. monitora i klawiatury) zachowanie właściwej pozycji ciała jest praktycznie niemożliwe – ekran komputera będzie znajdował się zbyt blisko lub zbyt nisko.
Tło, które znajduje się za ekranem monitora powinno być w stonowanym kolorze. Nie może być zbyt jasne, ani zbyt ciemne. W warunkach dużego kontrastu pomiędzy ekranem monitora a tłem oczy szybciej się męczą. Na ekranie monitora nie powinny znajdować się odbicia światła – ani naturalnego, ani sztucznego. Monitor powinien znajdować się przynajmniej 1 m. od okna i być ustawiony do niego bokiem. Zdecydowanie łatwiej uzyskać właściwe parametry obrazu na ekranie monitora, którego powierzchnia nie jest błyszcząca, a matowa.
Ćwiczenia regeneracyjne kręgosłup przy biurku
Czy wiesz, że przy biurku też możesz ćwiczyć? Jeżeli nie masz czasu na dłuższe ćwiczenia zrób chociaż kilka minut zbawiennego rozciągania przy biurku, w Twój kręgosłup z pewnością Ci za to podziękuje!
Odklej się od krzesła
Średnio siedzimy aż 9 godzin dziennie – to dłużej niż wynosi nasz sen! W biurze naturalne jest to, że spotykamy się z kolegami, chodzimy do kuchni czy wychodzimy wspólnie na lunch. W domu możliwości przemieszczania są bardzo ograniczone. Dlatego rób częste przerwy. Wstań od biurka i wykonaj dosłownie kilka ćwiczeń rozciągających. Możesz też przejść się po domu czy wyjść na balkon. Minimum raz dziennie dobrze jest zrobić sobie krótki spacer tzw „power walk”, który nie tylko zregeneruje Twoje ciało, ale też umysł. Dosłownie 20 minut szybkiego spaceru sprawi, że doenergetyzujesz ciało i odzyskasz energię.
5/5 – nowa metoda pracy w home office
Badania dowiodły, iż po 55 minutach nasz mózg zdecydowanie spowalnia swoją pracę i domaga się chociaż chwilowego odpoczynku. Tak powstała metoda 55/5, która zakłada iż po 55 minutach pracy warto zrobić sobie 5 minut odpoczynku. Podczas krótkiej, 5-minutowej przerwy nie tylko regenerujemy nasze ciało (kręgosłup, oczy, ręce, nadgarstki, nogi), ale także odświeżamy swój umysł i dajemy mu zastrzyk relaksacji, który jest zbawienny do odtworzenia kreatywnych pokładów.
Daj odpocząć oczom
Wiele godzin przed komputerem niekorzystnie wpływa na nasz wzrok. Pamiętaj więc o relaksowaniu oczu. Co 30 minut staraj się oderwać spojrzenie od ekranu i popatrzeć w dal, najlepiej za okno. Najbardziej kojąco na nasz wzrok wpływa kolor zielony i niebieski, więc patrz najlepiej na niebo albo na zieleń.
4. Dobrostan w pracy zdalnej – zadbaj o siebie
Dobrze zacznij dzień
Aby rozpocząć dzień z dobrą energią warto wypracować swoje codzienne rytuały, które wprowadzą rytm i powtarzalność do Twojego grafiku. Mały „rozruch”, joga czy delikatne ćwiczenia rozciągające sprawią, że Twoje ciało obudzi się i przygotuje do intensywniejszego funkcjonowania. Praktyki wyciszająco-medytacyjne takie jak techniki oddechowe, czy medytacja uspokoją Twój umysł i wyostrzą koncentrację.
Ruszaj się
Ruch to najprostsza recepta nie tylko na zdrowie i kondycję, ale także na dobrostan! Podczas ruchu wydzielane są hormony szczęścia takie jak endorfiny, dopamina czy serotonina. Ćwiczenia fizyczne mają też kolosalny wpływ na na sprawność naszego mózgu takie jak zdolność zapamiętywania, analiza, twórczość, kreatywność czy rozwiązywanie problemów. Nie zmuszaj się jednak do sportu, którego nie lubisz. Wybierz taką aktywność, która sprawia Ci przyjemność. Dzięki temu będzie Ci łatwiej zmotywować się do regularnych ćwiczeń.
Offline/online work life balance
Elastyczne godziny pracy, możliwość pracy wieczorami to nie tylko wolność, ale także odpowiedzialność dbania o własne zdrowie i dobre samopoczucie. To my teraz zarządzamy swoim czasem i warto to robić świadomie. Najprostszym modelem równowagi jest podział czasu i energii na 3 obszary:
Zachowaj równowagę między życiem rodzinnym, pasjami, a życiem zawodowym – to zawsze najłatwiejsza droga ku osiągnięciu pełnego dobrostanu. Wiadomo, że większość czasu przeznaczanego na pracę spędzamy online. Aby zachować zdrową równowagę cyfrową postaraj się więc, aby czas wolny (relacje, pasje, hobby, czas dla siebie) spędzać głównie offline.
Pamiętaj o czasie dla siebie. Każdego dnia wygospodaruj chociaż trochę na swoje pasje i hobby. Tak już mamy, że dbamy o pracę i rodzinę, a o sobie najczęściej zapominamy. Zrób listę 30 rzeczy, które sprawiają Ci przyjemność i przez miesiąc rób codziennie jedną z nich.
Zaprzyjaźnij się ze wszystkimi swoimi emocjami
Nieprzyjemne emocje pojawiają się zarówno w pracy jak i w życiu. Jeśli pojawi się złość, frustracja i smutek najpierw rozpoznaj je i nazwij. Potem sprawdź gdzie czujesz daną emocję w swoim ciele. Pobądź chwilę z tym uczuciem. Zaakceptuj wszystko co się pojawia. Uświadomienie sobie emocji i akceptacja jej sprawią, że będzie ona trwała krócej (Naturą każdej emocji jest nietrwałość) i będzie mniej bolesna emocjonalnie.
Bądź życzliwy dla siebie i dla innych
Znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, w której dopiero uczymy się “pływać”. Nowe narzędzia, nowe zasady, przeplatanie życia domowego ze służbowym, multitasking, stres i brak kontaktów międzyludzkich sprawia, że dużo trudniej jest nam pracować. Bądźmy wyrozumiali dla siebie i dla swoich kolegów oraz przełożonych. Wszyscy zmagamy się z podobnymi problemami! Każdemu czasem zdarzy się błąd. Bądźmy cierpliwi. Pozwalajmy sobie i innym popełniać błędy. Kiedy następnym razem coś zrobisz nie tak zamiast od razu krytykować się i złościć spróbuj być bardziej wyrozumiały/a dla siebie. Pomyśl co powiedziałby Twój najlepszy przyjaciel na to wydarzenie? Z pewnością nie byłby tak surowy jak Ty sam/sama dla siebie.
0 komentarzy