Suplementy na dobry nastrój i samopoczucie

Suplementy na dobry nastrój i samopoczucie

Bezsenność, stres, zaburzenia nastroju, drażliwość, problemy z koncentracją, stany lękowe i nerwice. Czy jedyne lekarstwo na te problemy to leki od psychiatry? Niekoniecznie. Okazuje się, że często po prostu brakuje nam dobrej suplementacji.

W tym artykule postanowiłam opisać pięć suplementów, które w największym stopniu przyczyniają się do naszego dobrostanu psychicznego.

Magnez – remedium na stres

Dolega Ci rozdrażnienie i nerwowość, masz problemy ze snem, odczuwasz często zmęczenie? A do tego doskwierają Ci bolesne skurcze mięśni i zauważasz u siebie problemy z koncentracją oraz pamięcią? A może żyjesz w stresie, zaczynasz dzień od dwóch kaw, zaniedbujesz zdrowe odżywanie się, pijesz alkohol, a w nocy nie możesz spać ?

Najprawdopodobniej brakuje Ci magnezu.

Czy wiesz, że…

Magnez wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zmniejsza uczucie stresu oraz zmęczenia, a także wspomaga równowagę hormonalną i pracę mięśni? Nie bez przyczyny nazywany jest zatem „pierwiastkiem życia”.

Powinniśmy przyjmować dziennie około 300-400 mg magnezu w pożywieniu. Jest to jednak trudne w krajach rozwiniętych, gdzie żywność nie jest w pełni naturalna. Niedoborom magnezu sprzyjają także stres, stosowanie antykoncepcji hormonalnej i nadużywanie alkoholu. Również kawa wypłukuje magnez z organizmu.

Niedobory magnezu

Magnez jest jednym z najważniejszym mikroelementów potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania człowieka. Co ciekawe, niedobory magnezu są szczególnie widoczne u osób, które na co dzień doświadczają stresu. Stres podobnie jak używki „wypłukuje” magnez z naszego organizmu. Niedobory tego pierwiastka mogą wywołać rozdrażnienie, lęk i brak skupienia. Co ważne, niedobór magnezu skutkuje również drżeniem powiek i rąk, a także kruchością włosów i paznokci. 

Jak zwiększyć poziom magnezu w naszym organizmie:

Jeśli widzisz u siebie niepokojące skutku niedoboru magnezu, weź sprawy w swoje ręce! Włącz do swojej diety suplementacją oraz regularnie jadaj:

=

produkty pełnoziarniste, zwłaszcza: ryż brązowy, płatki owsiane i kukurydziane, kasza gryczana i jęczmienna, chleb żytni i graham,

=

szpinak, sałatę, brokuły, pietruszkę, marchew,

=

warzywa strączkowe - fasola biała, czarna i szparagowa,

=

ryby takie jak halibut czy dorsz,

=

kakao,

=

banany, pomarańcze, jabłka,

=

migdały lub orzechy nerkowca.

Warto regularnie sprawdzać, czy w naszym organizmie jest odpowiedni poziom magnezu (a także innych minerałów). Najbardziej dostępnym testem jest badanie krwi – zrobisz je właściwie w każdej przychodni.

Witamina D3 – naturalne wsparcie w leczeniu depresji

Witamina D3 pełni kilka niezmiernie ważnych funkcji w organizmie, wpływając na układ kostny, mięśniowy, krążenia, odpornościowy i nerwowy. Dlatego jest stosowana w profilaktyce i leczeniu wielu chorób, takich jak osteoporoza, choroba Hashimoto, nowotwory złośliwe, zespół jelita drażliwego i stwardnienie rozsiane.

Szacuje się, że około 50%-75% populacji cierpi na niedobory witaminy D. Do czynników wpływających na niedostateczny poziom witaminy D należą m.in.:

=

niedostateczna ekspozycja na promienie słoneczne,

=

położenie geograficzne (za mało słońca w okresie jesienno-zimowym i wczesną wiosną),

=

niedostateczna podaż witaminy w diecie.

Wśród dolegliwości i chorób powiązanych ściśle z niedoborem witaminy D3, znajdują się zaburzenia psychiczne. Udowodniono, że suplementowanie witaminy D3 wspomaga leczenie depresji. Dlatego wielu psychiatrów zaleca pacjentom branie nie tylko leków na receptę, ale także witaminy D3.

Dlaczego witamina D jest tak ważna dla naszego organizmu?

=

reguluje gospodarkę wapniowo-fosforową, a w związku z tym zapobiega krzywicy i osteoporozie,

=

zwiększa masę i siłę mięśni,

=

wzmacnia układ odpornościowy i wspomaga zwalczanie infekcji,

=

wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego,

=

posiada właściwości przeciwnowotworowe,

=

obniża ryzyko cukrzycy,

=

pomaga w utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu i ciśnienia krwi,

=

wspomaga równowagę psychiczną (badania dowodzą, że witamina D ma wpływ na ludzką psychikę, chroni człowieka przed depresją oraz chorobą Alzheimera).

Okazuje się zatem, że odpowiednia podaż witaminy D przyczynia się nie tylko do poprawy naszego zdrowia fizycznego, ale również psychicznego. Bardzo ważne jest by organizm został zaopatrzony w odpowiednią dawkę witaminy D, ponieważ zarówno nadmiar jak i niedobór mają negatywny wpływ na zdrowie człowieka. 

Jak możemy zadbać o odpowiednią podaż witaminy D?

=

ekspozycja na promienie słoneczne - w warunkach polskich odkrycie w słoneczny dzień, co najmniej 18 proc. powierzchni ciała, przez 20 minut powoduje wystarczającą syntezę witaminy,

=

odpowiednio dobrana dieta - najwięcej witaminy D zawierają tłuste ryby morskie ( węgorz, łosoś, halibut, śledź, makrela),

=

suplementacja witaminy D w okresach zmniejszonej ilości słońca.

TIP: Witamina D jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego zaleca się przyjmowanie jej wraz z jedzeniem, lub z dodatkiem tłuszczu np. łyżką oleju roślinnego, aby zwiększyć wchłanianie.

Melisa – cudowne zioło uspokajające

Melisa ma wiele zastosowań: przeciwzapalne, grzybobójcze, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Można ją stosować w walce z wieloma infekcjami – od przeziębienia, poprzez opryszczkę i grzybicę, aż po ukąszenia owadów. Melisa ma też właściwości antyoksydacyjne, wpływa również na procesy trawienne. 

Jednak najlepiej melisa znana jest ze swoich właściwości wyciszających, uspokajających i nasennych. 

Napar z melisy to znany od wieków lek łagodzący stan silnego zdenerwowania lub lęku. Melisę można stosować wspomagająco w terapii nerwic. Wielu ludzi zmagających się z bezsennością pije ją, aby przyspieszyć zasypianie. 

Aby przygotować napar z melisy, zalej ją wrzątkiem i odstaw na 15-20 minut. Nie pij więcej niż 3 filiżanki melisy dziennie. Możesz kupić melisę w gotowych herbatkach, albo też suszone zioła na wagę. Ja piję melisę codziennie wieczorem około 2-3 godziny przed snem. Uwielbiam jej smak, a także łagodne działanie wyciszające. 

Aktywnym składnikiem melisy jest olejek eteryczny zawarty w liściach. Dlatego poza herbatką na uspokojenie można stosować melisę w formie aromaterapii. 

Ashwagandha – indyjski żeń-szeń

Ashwagandha, czyli witania ospała, pochodzi z Indii, gdzie jest stosowana w medycynie ajurwedyjskiej równie powszechnie, jak żeń-szeń w medycynie chińskiej. 

Uznawana jest za cudowne lekarstwo na wiele schorzeń. Prowadzone są na przykład badania mające ocenić wpływ ashwagandhy na hamowanie rozwoju nowotworów i wsparcie organizmu w chemioterapii. Roślina ta ma też silne właściwości antyoksydacyjne.

Ashwagandha ma ogromny wpływ na nasz umysł i psychikę. Stosuje się ją w terapii choroby Alzheimera. Przeciwdziała zaburzeniom związanym z nadmiernym stresem. Zmniejsza depresję i stany lękowe. Pomaga w bezsenności. 

Co ważne, ashwagandha zaliczana jest do adaptogenów. Adaptogeny to substancje, które zwiększają naszą odporność na stres. Nie tyle tłumią jego objawy, jak różne używki oraz leki, co realnie wpływają na odporność organizmu na różne trudne sytuacje. Jednocześnie zioło to wpływa także bardzo pozytywnie na poziom naszej energii i ogólnej witalności, która przejawia się w entuzjaźmie, wewnętrznej radości i pasji życia.

Co ważne, ashwagandha i inne zioła ajurwedyjskie działają jedynie w dłuższym okresie. Nie spodziewaj się więc natychmiastowych efektów. Zioła przyjmuje się kilka miesięcy, aby uzyskać pożądany efekt. Zazwyczaj ashwagandhę podaje się z mlekiem roślinnym lub masłem klarowanym. Każdorazowo stosowanie i dawkę warto uzgodnić z lekarzem ajurwedyjskim, który oceni ogólny stan zdrowia i zaleci odpowiednie dawkowanie.

 

Tryptofan – paliwo dla serotoniny i melatoniny

Tryptofan to aminokwas, którego nasz organizm nie umie samodzielnie wytwarzać. Pobieramy go z pożywienia, głównie z produktów bogatych w białko, takich jak chude mięso (najlepiej drób), ryby, soja.  Ponadto, aminokwas znajdziemy w mleku i jego przetworach, na przykład w serach. Poleca się również spirulinę, rośliny strączkowe, pestki dyni, soję, a także jaja.

Najważniejsze działanie tryptofanu to uczestnictwo w produkcji dwóch hormonów: serotoniny i melatoniny. 

Serotonina nazywana jest hormonem szczęścia. Produkujemy ją w podwzgórzu i jako neuroprzekaźnik odpowiada za prawidłowy transport impulsów nerwowych. Niedobór serotoniny to najczęstsza przyczyna depresji. Inne konsekwencje niedoboru tego hormonu to apatia, stan lękowy, napad agresji. 

Bez tryptofanu nie ma serotoniny, więc jeśli mamy problemy z pogorszonym nastrojem i brakiem napędu do działania, warto suplementować tryptofan. 

Z kolei produkowana w szyszynce melatonina odpowiada za regulowanie rytmu dobowego snu i czuwania. Niski poziom melatoniny to jedna z częstych przyczyn bezsenności, która wpływa na kolejne problemy zdrowotne – w tym rosnący brak odporności na stres. Również z tego powodu warto zadbać o odpowiedni poziom tryptofanu w organizmie.

Te pięć suplementów: magnez, witamina D3, melisa, ashwagandha i tryptofan – to podstawa w dbaniu o swój dobrostan za pomocą naturalnych substancji. Od którego zaczniesz suplementację? A może już je znasz i stosujesz?

Wartościowy tekst? Podziel się nim

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się do newslettera i pobierz prezent ?
?5 praktyk, które natychmiast podniosą Twój poziom szczęścia?

.

Zmierz swój poziom stresu i dowiedz się czy stres, który Ci towarzyszy jest kreatywny, czy może destrukcyjny