Psychologia pozytywna Cytat o szczęściu

Psychologia pozytywna fakty i mity

  1. Czym jest psychologia pozytywna
  2. Psychologia pozytywna geneza
  3. Martin Seligman – ojciec psychologii pozytywnej
  4. Model szczęścia według psychologii pozytywnej
  5. Psychologia pozytywna fakty i mity

 

Czym jest psychologia pozytywna?

Psychologia Pozytywna to jedna z najszybciej rozwijających się obecnie dziedzin psychologii, która koncentruje się na badaniu źródeł dobrego samopoczucia, dobrostanu i szczęścia, a także na urzeczywistnianiu potencjału ludzkiego. Jest swoistego rodzaju profilaktyką zdrowia psychicznego, która kładzie nacisk na wzmacnianie i dbanie o samopoczucie psychiczne kiedy jest ono dobre, w celu budowania odporności na przyszłość.

 

Szczęście czy Dobrostan? Oto jest pytanie!

Szczęście kojarzy nam się z czymś ulotnym, efemerycznym, prawie nieosiągalnym. Albo też z amerykańskim “Happiness” i wiecznie uśmiechniętą buźką. Oczywiście wszyscy mamy w życiu chwile szczęścia, ale trwałe poczucie szczęścia, które będzie obecne z nami całą dobę 365 dni w roku to raczej ułuda niż rzeczywistość. Z drugiej strony dobrostan jest pojęciem o wiele szerszym. Dobrostan to stan pełnego zdrowia, a według definicji WHO zdrowie to nie tylko brak choroby, ale pełen dobrostan psychicznym, fizyczny i społeczny człowieka. Psychologia pozytywna, pomimo, iż posługuje się takimi stwierdzeniami jak Szczęście czy Pracoszczęście, to koncentruje się na holistycznym dobrostanie człowieka, a nie tylko na chwilowych, szczęśliwych chwilach.

 

Niezależnie od tego czy wierzysz,

Niezależnie od tego czy wierzysz tę religie czy inną religię,

Ostatecznym celem naszego życia jest szczęście,

Wszystko co robimy ma nas zaprowadzić do szczęścia

Dalai Lama

 

 

Psychologia pozytywna geneza

Psychologia pozytywna jest interdyscyplinarną dziedziną psychologii, która czerpie inspiracje z różnych nauk: psychologii tradycyjnej, filozofii, psychologii społecznej, biologii, teologii czy literatury i sztuki.

W zakresie psychologii łączy ona w sobie dwa starożytne, wcześniej przeciwstawne sobie podejścia, a mianowicie hedonizm i eudajmonizm. Zakłada bowiem, że pełne życie w rozkwicie zawiera w sobie zarówno przyjemności i pozytywne emocje (jak twierdził Arystyp z Cyreny), jak i głębokie poczucie sensu oraz życie zgodne z naszymi wewnętrznymi cnotami i wartościami (jak twierdził Arystoteles).

Psychologia pozytywna zrodziła się pod koniec XX wieku w reakcji na dwa zjawiska.
1. Pierwszym z nich była dominacja podejścia negatywnego w psychologii. Od czasów powstania tej nauki skupiała się ona głównie na brakach i niedostatkach człowieka pomagając mu w pokonaniu deficytów i chorób psychicznych i naprawianiu patologii. Nie zwracano jednak uwagi na to jak wzmocnić człowieka, który nie cierpi na żadne zaburzenia, ale chciałby poprawić swoje samopoczucie, jakość życia i dobrostan.

2. Z drugiej strony coraz więcej przedstawicieli nauk społecznych i psychologicznych zaczęło zwracać uwagę na tzw “amerykański paradox”. Społeczeństwo amerykańskie bogaciło się szybciej niż kiedykolwiek dotąd, a jednocześnie obserwowano postępującą epidemię depresji, wzrost konsumpcji leków antydepresyjnych i uspokajających, wzrost liczby rozwodów, topniejący kapitał społecznego zaufania i rosnące liczby samobójstw. Zaczęto się zastanawiać co jest nie tak, skoro obiektywnie mamy się lepiej, jednak wewnętrznie mamy się gorzej.

Pomimo prawie 3krotnego wzrostu zamożności Amerykanów po II Wojnie Światowej, poziom szczęścia w USA pozostał na podobnym poziomie, a nawet lekko się obniżył.

 

Martin Seligman – ojciec Psychologii pozytywnej

Nurt psychologii pozytywnej został zainicjowany przez Martina Seligmana, profesora psychologii na Uniwersytecie Pensylwanii, a obecnie Dyrektora tamtejszego Centrum Psychologii Pozytywnej (Positive Psychology Center). Zanim poświęcił się w całości rozwijaniu koncepcji psychologii pozytywnej pracował wiele lat jako badacz ciemnych stron psychologii, w tym depresji, uzależnień i zjawiska wyuczonej bezradności. Rozgłos przyniosła mu koncepcja “wyuczonej bezradności” wyjaśniająca mechanizm powstawania bierności i rezygnacji leżący u podstaw pesymizmu oraz depresji. Jest autorem niezliczonych publikacji i wielu książek z dziedziny psychologii i psychologii pozytywnej, między innymi “Optymizmu można się nauczyć”, “Authentic Happiness” czy “Flourish”. Wspólnie z Christopherem Petersonem stworzyli katalog „Character strengths and virtues”, który ma być odpowiednikiem słynnego DSM – katalogu zaburzeń psychicznych. Seligman jest uznanym na świecie autorytetem i pionierem psychologii pozytywnej. W 2000 roku wraz z M. Csikszentmihalyi ogłosił manifest psychologii pozytywnej. Jest także twórcą modelu PERMA, który opisuje model dobrostanu i szczęścia.

“Życie zadaje te same niepowodzenia i tragedie optymistom, jak i pesymistom, ale to optymista przetrwa je lepiej.”

Martin Seligman

 

PERMA – model szczęścia według psychologii pozytywnej

Można powiedzieć, że system PERMA to „dziecko” życia zawodowego Martina Seligmana. Tworzy je pięć elementów, które mają nam pomóc w szczęśliwszym życiu na co dzień.

Positive emotion – Emocje pozytywne; warstwa hedonistyczno-afektywna
Engagement – Zaangażowanie; poczucie pochłonięcia przez wykonywane zadania, zawiera komponent przepływu (flow)
Relationships – Związki; obecność przyjaciół, rodziny, bliskich związków, przynależność społeczna
Meaning – Znaczenie; poczucie sensu i służenia czemuś więcej, niż jedynie własne „Ja”
Achievement – wyznaczanie celów i dążenie do ich osiągnięcia daje nam poczucie spełnienia i satysfakcji
Napisałam cały artykuł o modelu PERMA, który możesz przeczytać tutaj.

Negatywność otrzymujemy od życia za darmo. Do ciebie należy tworzenie pozytywności.

 

Barbara Fredrickson

 

Fakty i mity na temat psychologii pozytywnej

Przyjrzyjmy się faktom na temat nauki o szczęściu, a także rozwiejmy kilka najbardziej popularnych mitów na jej temat.

 

Fakt 1. Psychologia pozytywna ma podstawy naukowe.

Nowoczesna psychologia pozytywna różni się od swych historycznych poprzedników tym, że stosuje metodę naukową, a więc jej odkrycia są naukowo weryfikowalne.Uznaje i propaguje zasady i tezy oparte na rzetelnej wiedzy psychologicznej udowodnione w badaniach naukowych.

 

Fakt 2. Psychologia pozytywna pomaga w rozkwicie

Zdecydowanie Tak. Dzięki niej zrozumiesz co może wpłynąć na podwyższenie poziomu szczęścia i zadowolenia z życia. Nauczysz się metod oraz technik dzięki którym wzrośnie Twoje poczucie dobrostanu. Psychologia pozytywna zakłada, iż jesteśmy naturalnie ukierunkowani w stronę twórczości i wzrostu, a każdy człowiek dąży do samorealizacji, która jest podstawową skłonnością natury ludzkiej. Musisz jednak pamiętać, iż ta dziedzina nie zajmuje się leczeniem dolegliwości, tak więc może pomóc TYLKO osobom, które nie mają schorzeń psychicznych (np. depresja czy zespół lęku uogólnionego lub inne).

 

Fakt 3. Każdy ma wpływ na własne szczęście

Psychologia pozytywna nawiązując do psychologii humanistycznej twierdzi, iż każdy człowiek jest w dużym stopniu kowalem własnego losu.Daleko jej do podejścia deterministycznego, w którym jesteśmy “skazani” na dobrą albo złą dolę. Podkreśla za to wagę działania, potencjału wewnętrznego i możliwości kształtowania nie tylko własnego świata mentalnego, ale także świata zewnętrznego i okoliczności. Dobrym odzwierciedleniem tego podejścia jest tytuł książki Martina Seligmana “Optymizmu można się nauczyć”, w którym autor udowadnia, iż pomimo niesprzyjających genów i ograniczających przekonań nasze podejście do życia da się w dużym stopniu kształtować poprzez zmianę sposobu myślenia.

 

Wokół psychologii pozytywnej narosło bardzo wiele mitów, które warto obalić. Te nagromadzone mity często są nazywane toksyczną pozytywnością. W związku z tym, że szkodzą one wspaniałej idei jaką jest psychologia pozytywna warto się z nimi rozprawić.

 

Mit 1. Dzięki psychologii pozytywnej będziesz zawsze radosny/a, szczęśliwa/y i zadowolona/y

Każdy ma lepsze i gorsze dni. Baaa, nawet lepsze i gorsze lata. Czasem coś zdecydowanie idzie nie po naszej myśli. Nie możemy więc zakładać, iż będą nas spotykać same pozytywne zdarzenia, a nasze życie będzie usłane różami.
Widząc uśmiechniętych Amerykanów, którzy zawsze na pytanie “How are You?” odpowiadają “Great! Thanks!” można odnieść wrażenie, że zawsze masz być szczęśliwy. Nic bardziej mylnego. To właśnie dzięki psychologii pozytywnej możesz wreszcie nauczyć się być sobą. Jak? Przede wszystkim w pełni akceptując siebie i pozwalając sobie na odczuwanie wszystkich emocji.

 

Mit 2. Pozytywna osoba nie może odczuwać złych emocji

Emocje same w sobie nie są dobre ani złe. Są co najwyżej przyjemnie i mniej przyjemne. Jednak powszechnie za “złe” emocje najczęściej uważa się strach, lęk, złość, smutek, frustrację. Każdy przeżywa te emocje, jednak czasem chcemy być za wszelką cenę “pozytywni” i zabraniamy sobie ich odczuwać. Pamiętaj, wszystkie emocje są naturalne i mamy prawo w pełni je przeżyć! To oczywiste, że czujesz gniew, gdy ktoś wyrządza Ci krzywdę czy przekracza Twoje granice. To naturalne, że czujesz smutek po stracie kogoś bliskiego. To jasne, że odczuwasz lęk o przyszłość, gdy tracisz pracę. Każda emocja nieprzyjemna niesie dla nas ważną informację i w tym kontekście jest dla nas przydatna. Smutek informuje nas o stracie, gniew o tym, że zostały przekroczone nasze granice, a lęk o tym, że warto podjąć działania zabezpieczające i chroniące. Jak więc widzisz psychologia pozytywna docenia wagę trudnych emocji, ucząc jak sobie z nimi poradzić i przez nie przejść w pełni je akceptując.

Z drugiej strony psychologia pozytywna podkreśla wielką rolę emocji pozytywnych, dzięki którym możemy przeżyć wiele wspaniałych chwil doświadczając radości, miłości, wdzięczności, zachwytu, dumy czy podziwu. Ważne jest to, aby w pełni doceniać dobre chwile i kultywować emocje pozytywne. Jeśli na ogół jesteś zadowolony, a czasem odczuwasz emocje nieprzyjemne to wiedz, że to zupełnie normalne, a nawet korzystne! Wszystko jest OK, dopóki bilans wychodzi na plus dla emocji pozytywnych.

 

MIT 3. Psychologia pozytywna to hedonizm

To chyba jeden z powszechnych mitów. Psychologia pozytywna łączy w sobie zarówno elementy hedonizmu jak i eudajmonizmu. Z jednej strony podkreśla wagę pozytywnych emocji i przyjemności, ale zwraca też uwagę na to, iż życie samymi przyjemnościami jest puste i nie prowadzi do trwałego zadowolenia z życia. Do pełnego szczęścia wszyscy potrzebujemy czegoś więcej: zaangażowania, relacji, sensu życia i realizowania celów.
Bardzo dobrze przedstawił to Martin Seligman na wykładzie TED

 

 

MIT 4. Zawsze dasz radę i wszystko będzie dobrze

Wiele osób utożsamia psychologię pozytywną z pozytywnym i życzeniowym myśleniem w stylu “jeśli tylko wystarczająco mocno chcesz to wszystko się w Twoim życiu spełni”. Te zaczerpnięte od guru motywacji stwierdzenia nie mają nic wspólnego z realnym życiem. Nie wystarczy przeczytać książkę “Sekret”, aby w Twoim życiu zagościło szczęście, miłość i dobrobyt.

Psychologia pozytywna wspiera pozytywne emocje takie jak nadzieja, podkreśla też mocne strony człowieka i unikalne talenty, na których jest zbudowana nasza pewność siebie, ale przede wszystkim podkreśla element działania i to, że to od każdego z nas zależy jak pokieruje swoim życiem. Daleko jej do magicznego życzeniowego myślenia czy liczenia na cuda. Pozytywne myślenie w postaci zdrowej wiary w siebie, optymizmu i dostrzegania jasnych stron sytuacji to dobra strategia, ale tylko wtedy jak jest połączona z działaniem.

Czasem usilne dążenie do dostrzegania pozytywów sytuacji jest tak naprawdę strategią ucieczki przed odważnym spojrzeniem na realny problem. Jeśli na przykład funkcjonujesz w toksycznym związku, a cały czas wynajdujesz tylko argumenty “za”, aby w nim pozostać to znaczy, iż zakłamujesz rzeczywistość. Lepiej wziąć sprawę w swoje ręcę, spojrzeć uczciwie na sytuację i podjąć działania w kierunki zmiany.

To samo dotyczy także wizualizacji i afirmacji. Pomyśl przez chwilę: Czy jeśli będziesz siedział w domu i intensywnie myślał o poznaniu miłości Twojego życia to wierzysz, że on/ona przyjdzie i zapuka do Twoich drzwi?Afirmacje i wizualizacje mogą Ci pomóc w osiągnięciu celu, ale nie wystarczą. Spełniają jedynie rolę wspomagającą. Mogą Ci pomóc tylko wtedy kiedy są połączone z realnym działaniem.

 

Psychologia to cudowna nauka. Ja się w niej zakochałam od chwili kiedy ją poznałam. Staram się budować na niej swoje życie i głęboko czuję, że jest to dobry i właściwy kierunek. Polecam także Tobie:)

 

Ewa Chojecka Pracownia Życia 1

Jako Chief Happiness Officer, Trenerka Psychologii Pozytywnej i gorąca orędowniczka idei „pracoszczęścia” pomagam zadbać o emocjonalny wellness i psychiczny wellbeing pracowników, podnieść poziom szczęścia w pracy, zwiększyć kreatywność i innowacyjność zespołów oraz zapobiec wypaleniu i rotacji pracowników.

Ukończyłam kierunek „Psychologia Pozytywna – Trener umiejętności psychospołecznych” na UW oraz  „Happiness Studies Academy ” – program prowadzony przez największy na świecie autorytet w dziedzinie teorii i praktyki szczęścia – Profesora Harvardu Tal Ben-Shahar.

Prowadzę szkolenia i programy edukacyjne obejmujące najlepsze praktyki z dziedziny psychologii pozytywnej, filozofii szczęścia i mindfullness.

Wartościowy tekst? Podziel się nim

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się do newslettera i pobierz prezent ?
?5 praktyk, które natychmiast podniosą Twój poziom szczęścia?

.