Happiness Manager – zawód przyszłości

Happiness Manager – zawód przyszłości

Zadowolenie pracowników stało się popularnym trendem HR. Niezwykle ważnym stanowiskiem pracy w firmach staje się więc Happiness Manager (Menadżer ds. Szczęścia). Marki z całego świata w końcu zaczynają zdawać sobie sprawę, że szczęśliwi pracownicy równa się dobrze prosperująca firma.

Zadowolony i szczęśliwy pracownik to pracownik zmotywowany i bardziej produktywny. Dbanie o dobre samopoczucie i dobrostan wszystkich osób w firmie wydaje się być idealną sytuacją o charakterze WIN-WIN.

Kim jest Happiness Manager?

Krótko mówiąc, Happiness Manager jest osobą odpowiedzialną za poziom zadowolenia i szczęścia w zespole i firmie. Propaguje i rozwija ideę „pracoszczęścia” w organizacji.  Stanowisko to zawiera w sobie 2 warstwy:
1. rozrywkową
2. psychologiczną

Warstwa rozrywkowa polega na rozwijaniu inicjatyw, które odstresowują, regenerują, bawią i sprzyjają integracji pracowników. Mogą to być na przykład różnego rodzaju zawody, imprezy, wspólne wypady czy wyjazdy. HM może zaplanować grupowe wyjścia do kina, pokazy barmańskie, masaże, gry, degustacje potraw orientalnych, zawody sportowe, ceremonie parzenia japońskiej herbaty itp. Chodzi o to, aby nie tylko maksymalnie podnieść poziom satysfakcji z bycia częścią firmy, ale pokazać iż pracodawcy szczerze zależy na dobrostanie każdego pracownika. Dodatkowym efektem ubocznym jest oczywiście większa integracja i lepsza komunikacja wśród współpracowników.

Happiness Manager powinien zadbać także o jak najbardziej przyjazne miejsce pracy i możliwości regeneracji w czasie pracy. Do jego inicjatywy należy więc tworzenie Chill out roomów, pokojów medytacji i relaksacji, nap roomów, czy miejsc gdzie można pograć w dartsy, piłkarzyki czy odbyć szybką partyjkę szachów. Któż z nas nie słyszał o takich siedzibach internetowych gigantów jak Google czy Facebook. Biura tych firm często przypominają bardziej parki rozrywki niż biura. Możliwości są tutaj nieograniczone, a jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia (i oczywiście, budżet). Przy kompetencji rozrywkowej osobowość jest zdecydowanie ważniejsza od kwalifikacji, a podstawowe wymagania to kreatywność, pogodne usposobienie i pozytywne nastawienie do świata i ludzi.

Tutaj możesz zobaczyć niezwykle inspirujące zdjęcia z dwóch siedzib Google w Dublinie oraz w Zurychu

A tu przkład z polskiego podwórka. Siedziba Brain Embassy w Warszawie.

Nap Room

Miejsce do gry w szachy

 

Psychologiczna rola Happiness Managera jest zdecydowanie poważniejsza. Najważniejszym zadaniem jest zrozumienie problemów pracowników oraz ich zmniejszenie lub wyeliminowanie. Aby ocenić poziom satysfakcji w firmie, HM przeprowadza wywiady i ankiety z pracownikami i na ich podstawie opracowuje plan działania. Manadżer ds. Szczęścia musi przede wszystkim zadbać o zaspokojenie podstawowych potrzeb pracowników, np. szacunek przełożonych, bezpieczne środowisko pracy i terminowe wynagrodzenie. Są to absolutne podstawy, Kolejne kroki mogą się różnić w zależności od potrzeb. HM może w znaczący sposób usprawnić komunikację wewnątrz firmy poprzez wsłuchiwanie się w potrzeby pracowników i przekazywanie ich dalej, stając się tym samym mediatorem i łącznikiem pomiędzy kierownictwem a pracownikami. Może stać się osobą, do której ludzie zwracają się ze swoimi problemami i frustracjami i która rozwiązuje ich problemy, polecając im odpowiednie książki, szkolenia i sposoby radzenia sobie w określonych sytuacjach. Wreszcie osoba odpowiadająca za poziom szczęścia w firmie planuje i wdraża odpowiednie mechanizmy mające na celu poprawę ogólnego dobrostanu pracowników. Mogą to być szkolenia i warsztaty z pozytywnego myślenia, radzenia sobie z emocjami, technik relaksacyjnych czy pracy z ciałem.

 

Aktualne wyzwania w roli Happiness Managera

Pracownicy korporacji zgodnie podkreślają, że głównym problemem jest to, iż nie patrzy się w firmach na jednostkę, a zdrowie psychiczne i dobrostan pracownika najczęściej „załatwia” się poranną jogą, „fun roomem” czy rozszerzonym abonamentem medycznym. Na dzisiejsze warunki jest to zdecydowanie za mało. Często brakuje zwykłego zrozumienia, „ludzkiej” troski i wsparcia oraz potraktowanie sprawy dobrostanu kompleksowo i priorytetowo.

Kilka statystyk, które pomagają zrozumieć skalę problemu oraz uzmysłowić jak ważna jest idea „pracoszczęścia”:
– Półtora miliona zwolnień lekarskich z powodu zaburzeń psychicznych w 2020 roku
– Pracownicy cierpieli przede wszystkim z powodu reakcji na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne
– Na świecie 350 mln osób choruje na depresję, w Polsce jest to 1,5 mln
– w Polsce – według danych WHO – 15 osób dziennie popełnia samobójstwo

Aktualnie, w dobie izolacji, pracy zdalnej i home office rola Happiness Managerów stała się jeszcze bardziej istotna. Pracownicy potrzebują teraz wyjątkowo dużo uwagi, indywidualnego traktowania oraz zadbania o ich potrzeby emocjonalne. Każdy mierzy się obecnie z innymi wyzwaniami. Singlom doskwiera samotność, natomiast dla osób posiadających rodzinę sporym wyzwaniem jest praca w warunkach rodzinnych, home-schooling i przebywanie na wspólnej powierzchni. W takich warunkach zadaniem CHO staje się zapewnienie pracownikom wsparcia oraz dostarczenia narzędzi i technik radzenia sobie ze stresem i z izolacją.

Do tego firmy przechodzą teraz nie tylko przyspieszone przeobrażenia cyfrowe, ale zmiany organizacyjne, a także zmiany modeli biznesowych, co pociąga za sobą daleko idące zmiany w strukturze pracowniczej. Zwolnienia długoletnich pracowników. Niepewność jutra. Strach. Epidemia lęku. Lęku przed kryzysem, inflacją, a przede wszystkim przed zwolnieniami, utratą pozycji, wynagrodzenia, możliwości utrzymania rodziny, wizją niezapłaconych gigantycznych kredytów i spadkiem jakości dotychczasowego życia. 

 

Główne zadania Happiness Managera

=

Audytuje i diagnozuje. Przeprowadza testy i diagnozy poziomu stresu oraz poziomu well-being i dobrostanu wśród pracowników.

=

Planuje. Na podstawie audytu oraz rozmów i wywiadów z pracownikami oraz zapotrzebowania firmy przygotowuje optymalny plan wprowadzenia polityki wellness i well-being w organizacji.

=

Dba o codzienny well-being. Przeprowadza lub organizuje szkolenia i warsztaty edukacyjne dotyczące witalności, dobrego samopoczucia, relaksacji, profilaktyki zdrowia, radzenia sobie z trudnymi emocjami, zarządzania własną energią, zarządzania czasem, zdrowego trybu życia.

=

Pomaga i wspiera. Wdraża program profilaktyki zdrowia psychicznego. Pomaga pracownikom w trudnych sytuacjach w formie face-2-face lub distance-help lub też kieruje do odpowiednich specjalistów (terapie, pomoc psychologiczna)

=

Słucha. Aby zrozumieć, co uszczęśliwia ludzi, trzeba ich wysłuchać. Wczuć się w ich położenie. Niezbędna jest tu empatia i otwartość.

=

Wspomaga wolność i kreatywność. Tyrańskie pomysły szefa to już przeszłość. Jeśli chcemy, aby członkowie zespołu zaskoczyli nas umiejętnościami i zdolnościami, trzeba dać im swobodę organizowania własnej pracy i harmonogramów. To pozwala im dostosowywać swoją pracę do życia osobistego, a nie na odwrót, dzięki czemu są bardziej produktywni i zmotywowani.

=

Promuje zdrowy styl życia, pozytywne myślenie, techniki relaksacji oraz inne narzędzia i metody mające zapewnić poczucie zadowolenia i dobrostanu.

=

Wspiera wzrost. Praca może i powinna być źródłem samorealizacji. Aby czuć spełnienie, ludzie potrzebują miejsca na rozwój, edukację i ciągłą naukę każdego dnia. CHO inicjuje takie procesy jak coaching czy mentoring, aby zadbać o indywidualną ścieżkę kariery i rozwój pracownika.

=

Pomaga zarządzać czasem. W przeciwieństwie do ścisłych i sztywnych godzin pracy, szczęśliwa firma musi umieć dostrzec wagę równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dzięki wprowadzaniu elastycznych godziny pracy i promowaniu work-life balance pracownicy czują się zadbani i zadowoleni.

=

Stwarza przyjazne środowisko pracy. Nie chodzi tylko o produktywność i pensje: pracownicy powinni dobrze się bawić w pracy! To jest główny cel Dyrektora ds. Szczęścia.

=

Zachęca do pracy zespołowej. Pozytywnie funkcjonujące zespoły to "symptom" dobrze funkcjonującej firmy, nie tylko pod względem produktywności, ale także szczęścia w firmie. Aby go promować i zachęcać, CHO powinien organizować wydarzenia, takie jak zajęcia integracyjne, konkursy i inne, które budują ducha zespołu.

 

Happiness Manager – zatrudnić czy zdecydować się na oursourcing

Niektóre firmy zatrudniają swoich Manadżerów albo Dyrektorów ds. Szczęścia na pełen etat. Nazewnictwo może być w tym wypadku bardzo różne. Najczęściej jest to właśnie Happiness Manager ale funkcjonują też stanowiska takie jak Dyrektor ds. Szczęścia, Chief Happiness Officer, Wellness & Wellbeing Manager czy People & Culture Manager. Czy jednak zawsze trzeba tworzyć w firmie nowe stanowisko pracy dla tej oczywiście potrzebnej funkcji? Otóż niekoniecznie. Można z powodzeniem wynająć Happiness Managera, aby pomógł nam zrealizować cele wzmocnienia zdrowia psychicznego i dobrostanu pracowników. Takie wyjście ma bardzo dużą zaletę. Współpraca z kompetentną osobą o dobrych kwalifikacjach pomoże nam w szybszym wdrożeniu polityki well-being, a świeże spojrzenie  wniesie do organizacji zupełnie nowe idee. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pracy ze mną w roli zewnętrznego Happiness Managera zajrzyj na stronę Chief Happiness Officer.

 

Szczęście – sekretny składnik biznesu

Ekonomia dobrego samopoczucia to nowy sposób mierzenia sukcesu. Poczucie dobrostanu i zadowolenie pracowników sprawia, że są oni bardziej zaangażowani w wykonywane obowiązki i wykonują swoją pracę z zapałem. Wpływa to również bezpośrednio na wskaźniki rotacji i produktywność.

|

„Firmy takie jak Google zainwestowały wiele we wsparcie pracowników, w wyniku czego znacząco wzrosła ich satysfakcja. W przypadku Google wzrosła ona o 37 procent, więc wiedzą, o czym mówią. W naukowo kontrolowanych warunkach uszczęśliwianie pracowników naprawdę się opłaca”.

Andrew Oswald, autor badania 

Według niedawnego międzynarodowego raportu na temat dobrostanu wynika, iż satysfakcja z pracy wykazuje długoterminową tendencję spadkową w większości krajów rozwiniętych.

Z drugiej strony nieszczęśliwi pracownicy są kosztowni. Według amerykańskiego Biura do Spraw Narodowych, 11 miliardów dolarów jest traconych rocznie z powodu rotacji pracowników. 

Gallup szacuje koszty utraconej produktywności na 450 – 550 miliardów dolarów rocznie dla gospodarki amerykańskiej. Z ich ustaleń wynika również, że firmy z zaangażowanymi pracownikami osiągają lepsze wyniki nawet o 202%.

 

AMAZON płaci nieszczęśliwym pracownikom za odejście.

W pewnym momencie Amazon oferował pracownikom magazynu 5000 USD, jeśli zdecydują się odejść. Choć może się to początkowo wydawać szalone, kryje się za tym logiczny ślad myśli. W liście do akcjonariuszy dyrektor generalny Jeffrey Bezos przedstawił szczegóły tej osobliwej strategii kadrowej.

|

Na dłuższą metę, pozostanie pracownika w miejscu, w którym nie chce przebywać nie jest zdrowe ani dla niego, ani dla firmy. (?) Naszym celem jest zachęcenie ludzi do poświęcenia chwili czasu i przemyślenia tego, czego naprawdę chcą. Długoterminowo, praca w miejscu, w którym pracownik nie chce pracować jest niekorzystna zarówno dla niego samego, jak i dla firmy?”

Prezes Amazon Jeffrey Bezos

Pomimo, iż wiele organizacji nie jest jeszcze gotowych do wprowadzenia tych niezbędnych zmian dotyczących dbanie o dobrostan i poczucie szczęścia pracowników, można zaobserwować bardzo optymistyczną tendencję wzrostową. Mówi się, że w najbliższych latach stanowisko Happiness Managera czy Chief Happiness Officera będzie tak samo oczywiste jak CEO, czy CFO. Każda firma, która koncentruje się na swoim rozwoju i chce dobrze sobie radzić na rynku, będzie miała w swoim zespole Menadżera lub Dyrektora ds. Szczęścia.

Wartościowy tekst? Podziel się nim

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Zapisz się do newslettera i pobierz prezent ?
?5 praktyk, które natychmiast podniosą Twój poziom szczęścia?

Szkolenia, testy i poradniki - zobacz co dla Ciebie przygotowałam i pobierz darmowe materiały!